"Mass media określa się jako ogół elektrycznych i elektronicznych sposobów odtwarzania, zapisywania i rozpowszechniania obrazów i dźwięków, które stosuje się w komunikowaniu masowym w celu zorganizowania odbioru indywidualnego lub zbiorowego"
(A. Kłoskowska, Kultura masowa, Warszawa 1980)
Klasyfikacja mass mediów
Wyróżnia się kilka klasyfikacji mass mediów. Pierwszy z nich jest dokonany ze względu na zaangażowanie odpowiedniego zmysłu w odbiorze treści.
I. Mass media dzielą się na:
a) wizualne - oddziałują na zmysł wzroku. Składa się na nie zarówno obraz dynamiczny, np. : film niedźwiękowy, oraz obraz statyczny, np.: fotografia, książki, znaczek pocztowy, prasa,
b) audialne - tworzy muzyka, słowo, hałas, cisza, a więc ten rodzaj mass mediów oddziałuje na zmysł słuchu. Do mediów audialnych zalicza się, m.in.: telefon, tasmę magnetofonową, płytę kompaktową oraz gramofonową,
c) audiowizualne - ten rodzaj mediów tworzy: słowo, muzyka, obraz, cisza, a więc w tej grupie mediów znajdują się te, które oddziałują na wzrok oraz słuch człowieka, np.: telewizja, film udźwiękowiony, przeźrocza udźwiękowione.
Multimedia są nową postacią mediów audiowizualnych, które łączą w sobie różne środki komunikowania, np.: obraz, tekst, wideo, animację, muzykę, narrację.
II. Druga klasyfikacja mass mediów bierze pod uwagę typ odbioru:
a) media odbierane w tłumie, np. plakat,
b) media odbierane głównie zbiorowo, np. telewizja,
c) media odbierane indywidualnie, np. fotografia, książka, prasa,
d) media odbierane indywidualnie, bądź zbiorowo, np. taśma magnetofonowa, radio.
Podstawą kolejnej klasyfikacji jest możliwość dokonywania selekcji wobec treści publikowanych w mediach. Wyróżnia się wówczas cztery grupy mediów:
a)media, które ułatwiają selektywny odbiór emitowanych treści, należą do nich wideo, książka, prasa;
b)media, które wprawdzie mogą być przedmiotem selekcji, skłaniają jednak do odbioru ciągłego; są to telewizja, radio;
c)medium masowe, które zapewnia wyłącznie selekcję wstępną, jest nim film wyświetlany w kinie;
d)mass media funkcjonujące poza możliwością selekcji ze strony odbiorcy, zalicza się do nich: ulotkę, plakat.
Adam Lepa, "Pedagogika mass mediów", Łódź 2000.
Bardzo ciekawy artykuł. Pozdrawiam serdecznie !
OdpowiedzUsuń