Media odgrywają znaczącą rolę w życiu społecznym. Współcześnie coraz większe znaczenie odgrywają także w edukacji. Są one głównym źródłem informacyjnym, za ich pośrednictwem dowiadujemy się o tym, co dzieje się w otaczającym nas świecie. Wpływają one także na postawy ludzkie, kształtują upodobania, a także wytyczają zakres naszych kontaktów z kulturą.
Mass media i zagrożenia edukacyjne wynikające z ich odbioru:
Po pierwsze będzie to przedstawianie przez media nieprawdziwej rzeczywistości, co ma na celu odwrócić uwagę społeczeństwa od innych naprawdę istotnych spraw. Ponadto wyolbrzymianie często mało istotnych informacji bez rzetelnej analizy omawianej sytuacji w społeczeństwie. Ludzie tak naprawdę są skłonni uwierzyć w większość inf. przekazywanych w mediach, co przyczynia się m.in. do tworzenia stereotypów, negatywnych opinii na temat ludzi medialnych i nie tylko. Kolejnym zagrożeniem jest prezentowanie agresywnych scen przemocy. Obserwuje się aprobatę dla programów prezentujących treści kryminalistyczne, gdzie przeciętny odbiorca może odczuć na własnej skórze dreszczyk emocji. Media ten fakt wykorzytują i chcąc utrzymać i pozyskać nowych odbiorców prześcigają się w pogoni za sensacją. Nie wspominając już o serialach...które współcześnie biją rekordy oglądalności, nie dając szans programom chociażby przyrodniczym, które ja osobiście chętnie oglądam.Zauważam tutaj zagrożenie dla najmłodszych odbiorców, którzy pozostawieni bez opieki poświęcają swój czas na oglądanie filmów, programów,reklam, które swym przekazem często manipulują młodego człowieka, wykorzystując jego naiwność,nieukształtowaną osobowość, wmawiając, iż to co się liczy w dzisiejszym świecie to spryt i duże pieniądze. Nie wspominając o nauce, o tym, że boagctwem jest wiedza, nauka, marzenia. Niewątpliwie media są niezbędne w życiu.Umożliwiają dostęp do informacji w sposób przyjemny oraz wygodny. Osobiście nie wyobrażam sobie bez nich życia. Jednak należy pamiętać o tym, że każda przyjemność kryje w sobie zagrożenia -media także, dlatego musimy z nich korzystać świadomie i z rozwagą. Uświadamiać zwłaszcza najmłodszych odbiorców, że nie wszystko, co widzimy w TV, czy przeglądając strony internetowe jest rzeczywiście takie piękne jak na załączonym obrazku.
Pomimo powyższych zagrożeń dostrzega się szanse i potrzebę na wykorzystywanie mass mediów w edukacji chociażby z tego względu, iż wrasta oferta programowa. To natomiast daje wszystkim zainteresowanym większe możliwości wybrania programów, które zaspokajają ich oczekiwania i potrzeby. Nikt z nas nie musi czuć się zmuszonym do tego, by w danym czasie słuchać bądź oglądać danego programu, bowiem mamy do wyboru wiele urządzeń, które rejestrują oraz odtwarzają określone treści.
"Dzięki mediom tworzy się globalne społeczeństwo informacyjne, w którym, człowiek powinien charakteryzować się umiejętnością selekcjonowania i przetwarzania informacji. Nieumiejętność korzystania z nich, to współczesny analfabetyzm" ( J.Gajda, Media w edukacji,Kraków 2003, s. 66).
Edukacja zatem powinna skupiać swoją uwagę na kulturze ogólnej. Oznacza, to, iż każdy z nas niezależnie od wieku, będzie musiał nauczyć się odnajdywać w sytuacjach nieprzewidywalnych, kompleksowych.
Życie każdego z nas jest czymś niepewnym, każdy dzień przynosi zmiany, niekiedy zmusza do podejmowania szybkich i zdecydowanych decyzji. Tak dzieje się w przypadku chociażby zmiany pracy, przekwalifikowania się, a dla tych którzy pracują możliwości dokształcania się. W przypadku takiej sytuacji niezbędna jest umiejętność korzystania z dostępnych informacji, a więc "wyrabianie selektywnego i krytycznego odbioru mediów" ( J.Gajda, Media w edukacji, Kraków 2003, s. 73). Selektywnego, a więc świadomego wyboru wiadomości, które są najbardziej istotne i które będziemy w stanie zrozumieć oraz zinterpretować. Aby osiągnąć te umiejętności można skorzystać z ofert jakie proponuje edukacja m.in są to.: techniki szybkiego notowania, czytania, wyszukiwania niezbędnych ifnormacji, a także korzystania z różnych jej źródeł.
Autorzy: Agnieszka, Anna
Źródło: Janusz Gajda, Media w edukacji, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP, Kraków 2003.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz