Sposoby oddziaływania mass mediów na odbiorcę zależy m.in.: od tzw. czynników pośredniczących, do których zalicza się m.in.: postawy odbiorcy wobec mass mediów, cechy osobowe odbiorcy, kulturę, czas, sposób wychowania, oddziaływanie grupy odniesienia, przezywane interakcje.
Wyróżnia się KUMULATYWNY, PODŚWIADOMY, BEZPOŚREDNI charakter mass mediów mających wpływ na jednostkę. Wpływ podświadomy polega na swoistej penetracji psychiki za pomocą treści publikowanych w mass mediach. Rezultaty takiego wpływu można zauważyć we własnym życiu osobistym, chociażby w sposobach rozwiązywania problemów. Wpływ bezpośredni dotyczy sfery doznań emocjonalnych oraz intelektualnych, które powstają po odbiorze publikowanych treści. Mogą one się objawiać poprzez radość, śmiech, płacz. powyższe reakcje mogą pojawić się w trakcie oraz bezpośrednio po odbiorze treści. Ich wpływ jest relatywnie nietrwały. Zaś wpływ kumulatywny działa na zasadzie mechanizmów drążenia, a więc każdy program, jak i również tekst wywiera mały wpływ, który gromadzi się pod wpływem wcześniejszych informacji, powodując w psychice odbiorcy wyraźne zmiany.
Autorzy wpisu: Agnieszka,Anna.
Janina Koblewska, "Szkoła i środki masowego oddziaływania", Warszawa 1967.
Adam Lepa, "Pedagogika mass mediów", Łódź 2000.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz