Najbardziej podatne na negatywny wpływ mediów są dzieci. Do oddziaływań negatywnych można zaliczyć erotyzację wyobraźni, kształtowanie „postawy mieć", wzrost agresywności i wyobcowanie ze świata realnego.
Obraz ruchowy oddziałuje bardzo intensywnie. U młodego widza może to być porównane do stanu hipnozy. Aby powrócić do świata rzeczywistego niezbędna jest obecność osoby dorosłej. Następstwem korzystania z mediów jest kształtowanie orientacji wobec rzeczywistości, określanej jako „postawa mieć", którą charakteryzuje nastawienie na gromadzenie dóbr materialnych, w przeciwieństwie do „postawy być", czyli nastawienia na własny rozwój, poznawanie świata i działania pro społeczne. Ukazywanie ludzi bogatych w filmach i programach telewizyjnych, a także ogromna liczba reklam pokazywanych tak w telewizji, jak i w Internecie pobudza w dzieciach chęć posiadania. Dzieci identyfikują się z bohaterami reklam i kształtuje się w nich przekonanie, że bogactwo, uroda, siła, gromadzenie zabawek, słodyczy i innych przedmiotów jest najważniejszą w życiu sprawą. Przez wielogodzinne oglądanie telewizji niemal całkowicie znikają więzi rodzinne i możliwości oddziaływań wychowawczych ze strony rodziców. Konsekwencjami nadmiernego korzystania np z telewizji czy komputera są także zaburzenia somatyczne - skrzywienie kręgosłupa, wady postawy, zaburzenia układu nerwowego i metabolizmu, alergie. Szczególnie narażone na działanie mediów elektronicznych są receptory: wzroku, słuchu, oraz centralny system nerwowy. Dzieci przez wiele godzin przebywają w zamkniętym pomieszczeniu, rezygnują z ruchu i aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu, czują zmęczenie, zaniedbują obowiązki szkolne i domowe. Bardzo niebezpieczne mogą stać się gry komputerowe. Setki dzieci i młodych ludzi godzinami bawi się w zabijanie i rozrywanie przeciwników, słucha jęków ofiar i huku wybuchów, przyzwyczaja się do myślenia w kategoriach nie współdziałania, ale walki. Konsekwencją tego jest wzrost agresywności dzieci. Dzieci naśladują widziane na ekranie zachowania agresywne. Korzystanie z gier może doprowadzić do zawężenia zainteresowań czy nawet uzależnienia, a także negatywnych zmian w osobowości.
Obraz ruchowy oddziałuje bardzo intensywnie. U młodego widza może to być porównane do stanu hipnozy. Aby powrócić do świata rzeczywistego niezbędna jest obecność osoby dorosłej. Następstwem korzystania z mediów jest kształtowanie orientacji wobec rzeczywistości, określanej jako „postawa mieć", którą charakteryzuje nastawienie na gromadzenie dóbr materialnych, w przeciwieństwie do „postawy być", czyli nastawienia na własny rozwój, poznawanie świata i działania pro społeczne. Ukazywanie ludzi bogatych w filmach i programach telewizyjnych, a także ogromna liczba reklam pokazywanych tak w telewizji, jak i w Internecie pobudza w dzieciach chęć posiadania. Dzieci identyfikują się z bohaterami reklam i kształtuje się w nich przekonanie, że bogactwo, uroda, siła, gromadzenie zabawek, słodyczy i innych przedmiotów jest najważniejszą w życiu sprawą. Przez wielogodzinne oglądanie telewizji niemal całkowicie znikają więzi rodzinne i możliwości oddziaływań wychowawczych ze strony rodziców. Konsekwencjami nadmiernego korzystania np z telewizji czy komputera są także zaburzenia somatyczne - skrzywienie kręgosłupa, wady postawy, zaburzenia układu nerwowego i metabolizmu, alergie. Szczególnie narażone na działanie mediów elektronicznych są receptory: wzroku, słuchu, oraz centralny system nerwowy. Dzieci przez wiele godzin przebywają w zamkniętym pomieszczeniu, rezygnują z ruchu i aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu, czują zmęczenie, zaniedbują obowiązki szkolne i domowe. Bardzo niebezpieczne mogą stać się gry komputerowe. Setki dzieci i młodych ludzi godzinami bawi się w zabijanie i rozrywanie przeciwników, słucha jęków ofiar i huku wybuchów, przyzwyczaja się do myślenia w kategoriach nie współdziałania, ale walki. Konsekwencją tego jest wzrost agresywności dzieci. Dzieci naśladują widziane na ekranie zachowania agresywne. Korzystanie z gier może doprowadzić do zawężenia zainteresowań czy nawet uzależnienia, a także negatywnych zmian w osobowości.
M. Braun-Gałkowska „Dziecko w świecie mediów”;
M. Braun-Gałkowska „Gry komputerowe a psychika dziecka”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz