Źródło: Strykowski W. - Kompetencje medialne: pojęcie, obszary, formy kształcenia [w]: Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy. Media a edukacja. red.W.Strykowski, W.Skrzydlewski. Poznań 2004
8 kwietnia 2009
Kompetencje medialne jednostki we wspólczesnym świecie.
Nasze dotychczasowe wpisy na blogu dotyczące edukacji medialnej, mediów i ich funkcji, a także korzyści, czy zagrożenia płynące z ich korzystania oraz o niebagatelnym oddziaływaniu na jednostkę skłoniły mnie do zamieszczenia posta dotyczącego kompetencji medialnych.Jednym z istotnych dążeń współczesnej edukacji jest modelowanie kompetencji medialnych w społeczeństwie. Kompetencje te dadzą jednostce możliwość świadomego i efektywnego uczestnictwa w procesie edukacji szkolnej, jak również w edukacji permanentnej. Poza tym pozwolą przeciwdziałać zjawisku wyeliminowania z transformującego się społeczeństwa. Kompetencje medialne obejmują następujące obszary mediów: teorię mediów, język i komunikację medialną, odbiór komunikatów medialnych, korzystanie z mediów oraz tworzenie komunikatów medialnych. Nie jest moim zamiarem wymianianie wszystkich kompetencji, jednakże chciałabym zwrocić uwagę na te z pośrod nich, które wydają się istotne w codziennym korzystaniu z mediów przez nas samych, czy też nasze dzieci a dotyczą one odbioru przekazów medialnych oraz korzystania z mediów. Człowiek kompetentny w zakresie odbioru przekazów medialnych potrafi dostrzec mechanizmy psychologicznego odziaływania mediów na odbiorcę, jak również potrafi kontrolować swój kontakt z mediami, aby nie ulec nadmiernej nimi fascynacji, a tym samym uzależnieniom medialnym.Istotne jest także aby mieć świadomość, ze brak kompetencji medialnych naraża nas manipulację, dlatego też w tym zakresie edukacja medialna ma ważną rolę do spełnienia. A rola ta polega miedzy innymi na wykształceniu w dzieciach, już w wieku szkolnym, umiejętnosci interpretacji przekazów, krytycznego podejścia do przekazów, a takze wysuwania wniosków z dostępnych informacji. Nabyte kompetencje z zakresu korzystania z mediów umożliwiają formułowanie własnych sądów, opinii na dany temat,a wartościowanie dostępnych informacji pozwoli nam na radzenie sobie z nadmiarem przekazów medialnych.
Źródło: Strykowski W. - Kompetencje medialne: pojęcie, obszary, formy kształcenia [w]: Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy. Media a edukacja. red.W.Strykowski, W.Skrzydlewski. Poznań 2004
Źródło: Strykowski W. - Kompetencje medialne: pojęcie, obszary, formy kształcenia [w]: Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy. Media a edukacja. red.W.Strykowski, W.Skrzydlewski. Poznań 2004
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz